CANNES 2019: De winnaars van de prestigieuze Outdoor Lions Awards – voor het tiende jaar op rij gesponsord door Clear Channel Outdoor – zijn op het Cannes Lions International Festival of Creativity bekendgemaakt.
De Grand Prix is toegekend aan: Wieden+Kennedy, Portland voor Nike ‘Dream Crazy: Colin Kaepernick’, een uitbreiding op de ‘Just Do It’-campagne met topatleet Colin Kaepernick.
Andere grote winnaars die Gold Lions in de wacht sleepten voor hun werk in de Outdoor Lions-category zijn onder meer:
TBWA\CHIAT\DAY, New York voor Adidas, ‘Bird’s Eye View’ – Flaming Serve, Mountain of Success en Triple Crown; TBWA\MELBOURNE voor ANZ Bank’s ‘Signs of Love; Leo Burnett Moscow voor Kloop ‘Koshogo’; Marcel, Paris voor Centre Pompidou’s ‘Souvenirs de Paris’; TBWA\CHIAT\Day, New York voor Adidas’ ‘Billie Jean King Your Shoes’; LolaMullenLowe, Madrid voor FELGTB/ELDIARIO.ES’ ‘Hidden Flag Spain’; TBWA\CHIAT\DAY, New York voor Columbia Journalism Review – News’ ‘The Fake News Stand’; DDB Chicago voor Mars Wrigley Confectionery’s Skittles ‘Broadway the Rainbow’; Domino’s Pizza, Ann Arbor / Crispin Porter Bogusky+, Boulder voor Domino’s Pizza ‘ Paving for Pizza’.
William Eccleshare, wereldwijde CEO van Clear Channel Outdoor, verklaarde over de winnaars: De Grand Prix-winnaar van de Outdoor Lions 2019 voor Nike is werkelijk een prachtig voorbeeld van hoe één, krachtig beeld via gigantische buitenreclame een enorme sociale impact kan hebben en stof voor discussie kan zijn.
“Het is prachtig om te zien hoe vele creatieve voorbeelden van buitenreclame over de hele wereld dit jaar door de jury in de bloemetjes worden gezet. Hieruit blijkt dat de relevantie en wereldwijde invloed van het medium alleen maar toenemen. Gefeliciteerd aan de winnaars.”
John Patroulis, juryvoorzitter van Outdoor Lions en wereldwijde Chief Creative Officer van Grey, verklaarde:
“Onze menselijke ervaringen worden steeds individueler. We staren naar schermen die speciaal aan ons als individu aangepast zijn. Deze [Outdoor] is een van de laatste elementen die we creëren om als groep te ervaren. Hij heeft een zekere verantwoordelijkheid om voor een betere wereld te zorgen: via entertainment, bruikbaarheid, schoonheid, inzicht, vakmanschap en emotie. Veel groter als dit kan het niet worden.’”
In total waren er 2389 inzendingen uit 66 landen, waarvan 65 campagnes met een Lion aan de haal gingen. De jury verdeelde 1 Grand Prix, 10 Gold, 20 Silver en 34 Bronze Lions.