Velo Antwerpen, de populaire rode deelfietsen van Clear Channel, viert deze woensdag zijn 10-jarig bestaan met een feestelijk programma. Met 4.200 fietsen en 305 stations is Velo een vaste waarde geworden in het Antwerpse landschap.
In de lente van 2011 werd Velo gelanceerd in het centrum van Antwerpen met de installatie van 1.000 fietsen verspreid over 80 stations. Al snel bleken de deelfietsen een immens succes te zijn en ze verdubbelden hun capaciteit in 2013 en opnieuw in 2017. Vandaag kunnen gebruikers 4.200 fietsen ontlenen aan 305 stations binnen en buiten de Singel.
Koen Kennis, Schepen van Mobiliteit : « Je weet wanneer de Antwerpenaar iets in zijn hart sluit als hij er een koosnaampje voor bedenkt. Een Bolleke, het Schoon Verdiep, ’t Scheldt, en ook de Velokes. Dat zegt voldoende ».
Evolutie van Velo
Aanvankelijk telde Velo 16.000 abonnees. 10 jaar later zijn dat er bijna 55.000, een stijging met 243% wat het succes van Velo onmiskenbaar illustreert. Gedurende de 10 jaar dat Velo bestaat hebben 113.209 personen minstens 1 keer een jaarabonnement gekocht. De deelfietsen zijn trouwens niet enkel populair bij de inwoners van Antwerpen, maar ook bij de bezoekers. In 10 jaar tijd werden er namelijk 444.271 dag- en weekpassen verkocht.
De teller staat na 10 jaar op een totaal van 40.238.834 ritten. De populairste bestemmingen zijn de Keyserlei, de treinstations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem en de Meirbrug. Hieruit blijkt dat de combinatie van Velo met trein, tram of bus erg populair is in Antwerpen. Abonnees maken gemiddeld 8 trips per maand.
Sinds vorig jaar maakt Velo gebruik van artificiële intelligentie om de distributie van tweewielers te besturen. De software herkent duizenden gebruikspatronen van fietsen en past de verdeling daarop aan om een maximale beschikbaarheid te garanderen.
Feestprogramma
Sinds enkele dagen zijn de stations en fietsen voor de gelegenheid versierd. Vanaf 9 juni wordt Velo op het Operaplein geëerd met een tijdelijk straatkunstwerk van de graffitikunstenaar RWINA op een groot paneel van Clear Channel. Ook alle gebruikers worden uitgenodigd om hun ervaringen en foto’s met de beroemde tweewieler te delen en zo kans te maken op tal van prijzen. Ten slotte zullen de trouwste gebruikers in de bloemetjes worden gezet. Gebruikers die zich op 8 of 9 juni 2011 hebben ingeschreven en nog steeds een jaarabonnement hebben, ontvangen een speciaal voor hen ontworpen T-shirt, evenals een Velo Gold-kaart. Velo Gold-leden ontvangen jaarlijks een Velo-cadeaupakket.
10 jaar Velo in cijfers
- 305 stations
- 4.200 fietsen
- 113.206 personen die een jaarabonnement hebben genomen
- 444.271 dag- en weekpassen
- 40.238.834 ritten
- 8 ritten/maand/abonnee gemiddeld
- 300.000 ritten/maand gemiddeld
- 24 october 2019 : recorddag met 14.008 gebruikers voor een totaal van 27.132 ritten
- 10.175 ritten sinds 2017 : record in handen van de grootste gebruiker – 200 ritten per maand of 6,5 ritten per dag gedurende 4,5 jaar
Foto’s
Galerij