Onder het thema “The Right Choice” presenteerde Clear Channel haar visie en prioriteiten voor 2025 tijdens haar Highlights evenement in oktober. Clear Channel werd al bekroond met een Bronze AMMA in 2023 en Gold in 2024 in de categorie Sales House of The Year en blijft bewijzen dat de keuze voor de juiste partner het verschil maakt. De regie bevestigt opnieuw haar toewijding aan de ontwikkeling van OOH-media door middel van haar vijf strategische pijlers: verantwoordelijkheid, digitalisering, data, mobiliteit en creativiteit.
In deze context heeft Clear Channel de resultaten bekendgemaakt van haar nieuwe nationale Pulse-onderzoek, dat deze zomer samen met Kantar werd uitgevoerd om een beter inzicht te krijgen in de verplaatsingsgewoonten en de perceptie van digitale out-of-home (DOOH) media in België. Dit onderzoek stelt in staat om lokale DOOH-kennis te verfijnen om beter te voldoen aan de verwachtingen van adverteerders en consumenten.
In een wereld die steeds digitaler wordt, verstevigt Clear Channel haar positie als leider in DOOH met 51%[1] nationale dekking. Door het potentieel van digitale media volledig te benutten, zijn de oplossingen gebaseerd op data, een gegarandeerde doelgroep, flexibele planning en programmatische inkoopopties. De ambitie is duidelijk: DOOH een essentieel onderdeel maken van omnichannelstrategieën, met behoud van de unieke voordelen van OOH-media.
De keuze voor verantwoordelijkheid: een duurzame onderneming
Clear Channel blijft zich inzetten om haar energie-impact te verminderen en milieuvriendelijkere media aan te bieden, met als doel het verkrijgen van het Carbon Net Zero label tegen 2045. Er worden concrete acties ondernomen op het gebied van directe en indirecte uitstoot (100% gerecycleerde posters, gerecycleerde schuilhuisjes, energiezuinige schermen), terwijl het groene aanbod dit jaar met 21% is toegenomen. Burgerinitiatieven, zoals het Platform for Art en gemeenschapssteun, breiden ook snel uit, wat Clear Channel’s toewijding als Platform for Good weerspiegelt.
De keuze voor digitalisering: een essentiële hefboom
Clear Channel’s Pulse studie toont aan dat 78% van de ondervraagden DOOH-media opmerkt, 59% waardeert deze reclamevorm, 48% onthoudt de advertenties die ze zien en 56% onderneemt actie na blootstelling[2]. Digitale uitbreiding blijft een prioriteit voor Clear Channel, met meer dan 1.100 schermen in het hele land. Hierdoor kunnen adverteerders optimaal profiteren van de flexibiliteit en het potentieel van DOOH, door hun advertenties aan te passen op basis van locatie, timing en kwalitatieve gegevens.
De exclusieve aanwezigheid in treinstations stelt adverteerders in staat om zowel de jongere generatie als werkende mensen te bereiken, zowel lokaal als nationaal.
Met het nieuwe contract voor 135 DOOH-schermen die vanaf januari 2024 bij de in- en uitgangen van de metrostations van de MIVB werden opgesteld, versterkt Clear Channel haar aanwezigheid in Brussel met een bereik van 93%[3]. Het grote nieuws is de MIVB Live oplossing, het enige digitale aanbod dat de meeste ingangen van de metrostations bestrijkt, met een dekking van 77%[4] in heel Brussel.
De gegarandeerde audience packs voldoen aan de uiteenlopende behoeften van adverteerders, in termen van bereik, universa en reclamedruk, en passen zich aan alle budgetten aan.
De voortdurende uitbreiding van het LaunchPAD programmatic aanbod, nu beschikbaar via Place Exchange naast de Broadsign, Vistar en Hivestack SSPs, zorgt voor een naadloze integratie in de omnichannel strategieën van adverteerders en biedt vrijwel onbeperkte mogelijkheden in de DOOH wereld.
De keuze voor data: nauwkeurigheid en resultaat
Data vormen de kern van de strategie van Clear Channel, met meer dan 10 jaar ervaring. Het paradepaardje, People & Places, wordt voortdurend versterkt met aanvullende gegevens en een vereenvoudigd formaat. Deze aanpak stelt adverteerders in staat om gericht en effectief te communiceren door hun campagnes, traditioneel en/of digitaal, zo goed mogelijk af te stemmen op hun publiek. Met meer dan 550 doelgroepsegmenten en meer dan 66.000 verkooppunten (POS) en points of interest (POI) die dagelijks worden bijgewerkt, garandeert Clear Channel een ongeëvenaarde nauwkeurigheid. De 17 persona’s, die de typische profielen vertegenwoordigen die het meest gevraagd worden door klanten, vergemakkelijken het creëren van gerichte en relevante campagnes.
Dankzij deze gegevens kan Clear Channel campagnes op maat aanbieden en dashboards leveren voor het analyseren van indicatoren zoals winkelbezoeken en omzetstijging. Om adverteerders in elke fase te ondersteunen, biedt Clear Channel een reeks innovatieve tools, van pre-test tot post-test, zoals Live Scan, een artificieel intelligentieplatform dat de doeltreffendheid van digitale spots meet. Post-test studies ronden dit aanbod af door de prestaties van zowel traditionele als digitale campagnes te meten, waardoor optimale resultaten voor elke adverteerder worden gegarandeerd.
De keuze voor mobiliteit: de consument begeleiden tijdens het traject
Dankzij haar strategische partnerships met de TEC, de MIVB en de NMBS positioneert Clear Channel zich als een belangrijke speler in intermodaliteit, die het volledige traject van de consument beslaat. Door concrete mobiliteitsoplossingen aan te bieden, zoals de interactieve schermen van de MIVB, de i-TEC infoterminals, Velo Antwerpen en groenzones, creëert Clear Channel dynamische en boeiende ervaringen.
Met meer dan 13 miljoen wekelijkse bezoekers[5] (waarvan 23% stations[6] bezoekt, specifiek om te consumeren) zoals bevestigd door de Pulse studie, worden deze plaatsen beschouwd als echte lifestyle hubs. Clear Channel biedt adverteerders een exclusieve toegang tot dit geboeide en mobiele publiek, terwijl ze oplossingen biedt die zich aanpassen aan hun behoeften en elke fase van het klanttraject.
De keuze voor creativiteit: innoveren om een impact te maken
Innovatie is de essentie van Clear Channel en met Urban Media, de creatieve afdeling, is de reclameregie erin geslaagd het grote publiek al generaties lang te boeien. Innovatieve oplossingen, variërend van monumentale banners tot hologrammen, evenementenruimtes en stationsacties, stellen merken in staat om op te vallen en hun impact via het digitale uit te breiden.
Clear Channel, altijd vooruitstrevend, laat zien dat creativiteit een integraal onderdeel is van haar identiteit en biedt een oneindig veld van exploratie dankzij digitalisering en de unieke omgeving van stations. Met baanbrekende technologieën blijft Clear Channel de grenzen van verbeelding en reclame-impact verleggen.
Jan De Moor, Managing Director Clear Channel, besluit: “We zijn ervan overtuigd dat vandaag de juiste keuze maken betekent investeren in een toekomst waarin (D)OOH-media zichzelf blijven heruitvinden. Kiezen voor Clear Channel betekent kiezen voor een echte en positieve impact, ondersteund door ambitieuze digitale expansie, geoptimaliseerde data, intelligente mobiliteit en grenzeloze creativiteit voor concrete en duurzame resultaten.”
[1] Source : CIM OOH Study 2024-01 R16 – all DOOH inventory.
[2] Source : Pulse Study – Kantar x Clear Channel Belgium – 1.350 respondents
[3] Source : CIM OOH Study 2024-01/Target 18-54
[4] Source : CIM OOH Study 2024-01/Target 18-54
[5] Source : SNCB 2023
[6] Source : Pulse Study – Kantar x Clear Channel Belgium – 1.350 respondents
Galerie
Photos