De NHSBT in het Verenigd Koninkrijk (officiële gezondheidsorganisatie voor bloeddonatie en transplantatie), het creatief bureau 23red en Clear Channel gebruiken real-time data om nieuwe bloeddonaties te stimuleren in alle ziekenhuizen van het land.
Londen, 28 januari 2019 : 23red, NHSBT, een gezondheidsinstantie voor Engeland en Wales die behoort tot de NHS (de nationale gezondheidsdienst) en Clear Channel lanceren vandaag een innoverende outdoor reclamecampagne om het aantal bloeddonaties een boost te geven.
Uit de gegevens van de NHSBT blijkt dat de Engelse ziekenhuizen elke dag nood hebben aan 6000 bloeddonaties. Om aan die vraag te kunnen voldoen zijn er elk jaar maar liefst 200 000 nieuwe donoren nodig.
De reclamespot werd vandaag gelanceerd op 100 OOH-schermen van Clear Channel in de grote Engelse steden. De campagne roept op om bloed te geven en gebruikt hiervoor dynamische content gebaseerd op gegevens van de NHSBT. Die gegevens omvatten: informatie over de dichtstbijzijnde donatiecentra met de wandelafstand en de afspraakmomenten, het aantal nieuwe donoren van de afgelopen week en het aantal donoren dat op die dag een afspraak heeft gemaakt.
De campagne is in zekere zin uniek door de grote verscheidenheid aan dynamische advertenties en door het feit dat er gegevens van de NHSBT gebruikt zijn. De real time gegevens van de donatiecentra worden gecombineerd met beelden van echte donoren om bloeddonatie toegankelijk, persoonlijk en lokaal te maken.
De gegevens zijn vernieuwend omdat ze focussen op de directe omgeving, het plaatselijke karakter en de relevantie. De campagne richt zich op de directe omgeving van mensen en levert real time gegevens om de oproep tot bloeddonatie te ondersteunen. Zo moedigt ze mensen aan om naar het dichtstbijzijnde vaste donorcentrum te trekken in plaats van te rekenen op mobiele centra. De campagne doet dat door hen te vertellen hoeveel andere personen gaan doneren, van plan zijn om te doneren en door hen te laten weten hoe dicht de centra zich in hun buurt bevinden.
De advertenties tonen ook echte donoren die gefotografeerd werden door de beroemde fotograaf Dylan Collard. De beelden weerspiegelen de verschillende doelpublieken die de NHSBT moet bereiken. Zo worden er foto’s van een donkere man en vrouw getoond om donkere mensen te motiveren bloed te geven voor mensen met drepanocytose. Een ander voorbeeld: een foto van een moeder en haar kind om te tonen dat bloed onmisbaar is tijdens de bevalling.
De campagne wordt gelanceerd op de digitale sites van Clear Channel bij de vaste donatiecentra in de steden Leeds, Sheffield, Londen, Liverpool, Birmingham, Gloucester, Bradford en Poole in het Verenigd Koninkrijk.
Sean Kinmont, stichtend partner en creatief directeur van 23 red, vertelt: “Mensen denken vaak dat ze enkel bloed moeten geven als mensen in hun omgeving daar nood aan hebben of als er een ernstig ongeval gebeurd is. Via deze campagne hebben we bloeddonatie toegankelijk willen maken door de bloeddonatiegegevens van de NHSBT op de verschillende schermen te tonen. Mensen krijgen zo een beeld van echte bloeddonaties en kunnen zien op welk moment ze in hun eigen buurt bloed kunnen geven. We hopen dat deze op gegevens gebaseerde aanpak en de aansprekende beelden mensen tot actie kunnen overhalen. ”
Ceri Rose, directeur marketing en communicatie bij NHSBT, legt uit: “We vinden het goed dat deze campagne beelden gebruikt om een aangrijpend verhaal te vertellen. We hopen op die manier een gevoelige snaar te raken bij de specifieke donoren waar we naar op zoek zijn. Mensen krijgen bovendien informatie over het dichtstbijzijnde donatiecentrum en hoe ze eenvoudig op regelmatige basis bloed kunnen geven. We hopen dat iedereen het nieuwe jaar met goede voornemens wilt beginnen en dat hij/zij gemotiveerd is om een nieuwe donor te worden. Onze buitengewone, actieve donoren kunnen hun steentje bijdragen voor hun lokale centrum door de beschikbare momenten om te doneren onder de aandacht te brengen. ”
Louise Stubbings, Directeur Ontwerp bij Clear Channel verklaart: “Deze campagne is een schoolvoorbeeld van digitale Out of Home: perfecte planning om op de juiste locaties te mikken, aangevuld met relevante gegevens voor het publiek en mooie, overtuigende beelden. Het is ook een sprekend voorbeeld van de rol die OOH kan spelen om gemeenschappen te helpen hun uitdagingen het hoofd te bieden en om inwoners uit die gebieden te helpen. We zijn bijzonder trots om met de NHSBT en 23red samen te werken aan deze campagne die echt het verschil maakt om levens te redden in het Verenigd Koninkrijk. ”
U kunt zich inschrijven en een afspraak maken om bloed te geven door te bellen naar +44 (0)300 123 23 23 of door te surfen naar www.blood.co.uk