- Dankzij dit gloednieuwe initiatief zal de reclame in de metro van Stockholm plaatsmaken voor 300 digitale billboards met informatie om forenzen de weg te wijzen naar de dichtstbijzijnde concerten en muziekpodia.
- In de afgelopen vijf jaar heeft bijna één op de vier muzieklocaties in de binnenstad van Stockholm zijn deuren gesloten[i]. Het initiatief van Clear Channel Zweden, het grootste outdoor advertising bedrijf van het land, is ontwikkeld om lokale muzikanten te ondersteunen en de underground muziekscene nieuw leven in te blazen.
- In de context van sluiting van dergelijke podia in steeds meer steden over de hele wereld, gentrificatie van wijken en stijgende huren, is deze campagne geschikt om ook in andere steden uit te rollen en op die manier de wereldwijde nachteconomie te stimuleren.
Terwijl in steden overal ter wereld de underground muziekscene onder druk staat, neemt Stockholm het voortouw in het ondersteunen van lokale artiesten en concertlocaties door middel van een zeer gerichte campagne om forenzen in Stockholm de weg te wijzen naar optredens in de buurt. Clear Channel Zweden heeft 300 digitale schermen ontworpen om de toestroom naar de minder bezochte podia te verhogen en forenzen via een real-time concertagenda aan te moedigen om lokale optredens te bezoeken en te gaan luisteren naar veelbelovende artiesten die optreden in de kleinere concertzalen.
De campagne van Clear Channel komt op het moment dat in de grootste steden ter wereld muzieklocaties op uitgebreide schaal worden gesloten, en kan een oplossing bieden om de wereldwijde nachteconomie te ondersteunen. In Stockholm is de afgelopen vijf jaar bijna één op de vier muzieklocaties in de binnenstad gesloten, en naar verluidt zijn tussen 2007 en 2017 35% van de grassroots muzieklocaties in Londen dichtgegaan[i]. Vorig jaar bleek uit een parlementair onderzoek in Australië dat Sydney als gevolg van de sluiting van verschillende podia een ‘crisis in muzieklocaties’ doormaakt.
De muziekagenda van Clear Channel Zweden, genaamd Stockholm Underground, wordt samengesteld uit een database van komende liveoptredens die worden overgenomen uit onlinebronnen zoals websites, blogs en Facebook-evenementen. Ook kunnen opkomende bands en muzikanten zelf hun concerten toevoegen aan de database, zodat zelfs de kleinste optredens de kans krijgen om de aandacht te trekken van ongeveer een miljoen mensen. De gegevens worden vervolgens gebruikt om forenzen in de uren vlak vóór de aanvangstijd te attenderen op de dichtstbijzijnde muziekoptredens.
Joppe Pihlgren, CEO van Svensk Live, de beroepsorganisatie voor promotie van livemuziek, reageerde als volgt:
“Het is fantastisch om te zien hoe de underground muziekscene van Stockholm op deze manier zichtbaar wordt in het straatbeeld”.
“Dit initiatief komt op een moment dat we in Stockholm minder podia voor livemuziek hebben dan ooit tevoren, wat ontzettend jammer is voor de muziekscene. De eenvoudigste manier om de lokale muziekeconomie, de muzikanten en de promotors te ondersteunen, is een liveoptreden bijwonen, dus we hopen dat deze campagne helpt dat doel te bereiken”.
De campagne zal vanaf 23 oktober drie weken duren, maar de technologie achter het platform kan al naar andere steden worden geëxporteerd. Henriette Zeuchner, CEO van Clear Channel Scandinavië, verklaarde over het initiatief:
“We zijn een natuurlijk onderdeel van de stedelijke ruimte en we hebben zowel de wil als de verantwoordelijkheid om onze bijdrage te leveren aan het dynamisch maken van steden. Met Stockholm Underground laten we opnieuw zien op welke manier wij ons daarvoor inzetten.
“Het antwoord van de muziekindustrie is unaniem positief, en we hopen dat we dit in de toekomst naar andere steden kunnen exporteren, of dat we het platform kunnen gebruiken om andere kunstvormen te promoten.”
Het initiatief past in de strategie van de sector voor outdoor advertising, die de ontwikkeling van ‘slimme steden’ stimuleert door nieuwe technologie waardoor billboards nieuwe functies kunnen bieden aan de inwoners.
Clear Channel Zweden ontwikkelde vorige winter bijvoorbeeld een alarmsysteem dat de routebeschrijving toonde naar de dichtstbijzijnde daklozen op het moment dat de temperatuur tot onder het vriespunt daalde. Op dezelfde manier zijn in het VK digitale billboards gebruikt om mensen aan te sporen om bloed te doneren, en zijn de daken van abri’s bedekt met niet-giftige planten om de luchtvervuiling terug te dringen.
[i] https://www.london.gov.uk/sites/default/files/londons_grassroots_music_venues_-_rescue_plan_-_october_2015.pdf
Galerie
Photos