Clear Channel, een van de grootste buitenreclamebedrijven ter wereld, heeft de aanbesteding gewonnen voor de exploitatie van digitaal straatmeubilair aan de ingangen van de Brusselse metrostations voor een periode van minimaal 12 jaar. Dankzij deze toewijzing kan Clear Channel 125 dubbelzijdige digitale schermen van de laatste generatie plaatsen bij de ingangen van de Brusselse metro, waardoor alle gebruikers worden bereikt en de dekking van de stad Brussel en 12 andere gemeenten wordt versterkt. De nieuwe schermen zullen in januari 2024 operationeel zijn.
Een sterke en homogene digitale aanwezigheid in Brussel
Dankzij deze strategische aanwinst kan Clear Channel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitgebreid bestrijken, met bijzondere aandacht voor Brussel-Stad en toegang tot nieuwe gemeenten zoals Sint-Gillis, Anderlecht, Vorst en Sint-Lambrechts-Woluwe. Dankzij deze belangrijke uitbreiding bereikt de dekking van Clear Channel in Brussel bijna 90%1, met hoogwaardige locaties die ideaal gelegen zijn in gebieden met veel verkeer (Louizaplein, Madouplein Wetstraat, enz). Deze toevoeging betekent een aanzienlijke toename van 15% van de digitale inventaris (+61% op Brussel 19), waardoor het bedrijf haar positie als leider in DOOH kan versterken met het meest evenwichtige aanbod op de markt en het meest homogene op nationaal niveau.
Een zorgvuldig design, in samenwerking met ontwerper Enthoven
Voor een grotere impact heeft Clear Channel zich gericht op het ontwerp van de schermen, die een voortzetting zullen zijn van de elegante look van de nieuwe generatie bussen, trams en metro’s van de MIVB. Er werd veel zorg besteed aan het ontwerp dat werk gemaakt door de bekende ontwerper Axel Enthoven (ontwerpbureau Yellow Window), een wereldberoemd Belgisch talent dat al eerder met Clear Channel samenwerkte aan de bushokjes in Gent. Het ontwerp van de schermen wordt weldra onthuld en zal deel uitmaken van de visuele identiteit van de MIVB. Het zal een blijvende indruk nalaten op de Brusselse regio en niemand onverschillig laten!
Een interactieve ervaring voor de reizigers
Elke ingang van de metro wordt uitgerust met een touchscreen dat toegankelijk is voor de gebruikers en dat informatie biedt over de MIVB en de omgeving van het station. Bovendien zal elk scherm uitgerust zijn met verkeersinformatie die de dienstregeling van de metro in real time weergeeft. Naast deze interactieve digitale kant die volledig gericht op de reizigerservaring, zal de MIVB ook aanwezig zijn op de reclamezijde voor haar specifieke campagnes.
Clear Channel, een speler in intermodaliteit ten dienste van de smart city
Clear Channel bevestigt hiermee haar positie als volwaardige speler in intermodaliteit ten dienste van de reizigers. Deze aanwinst vervolledigt de reeks interactieve communicatiediensten die het bedrijf al aanbiedt in Belgische NMBS-stations (itrain), langs het TEC-busnetwerk (itec) en nu ook in de buurt van Brusselse metrostations.
“Met dit partnerschap versterkt Clear Channel zijn aanwezigheid in Brussel om nieuwe communicatiemogelijkheden te bieden aan adverteerders. We zijn verheugd over deze samenwerking met de MIVB en zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe voorziening een unieke en effectieve gebruikerservaring zal bieden aan de Brusselse metropassagiers, terwijl het de openbare ruimte van de hoofdstad verrijkt“, zegt Jan De Moor, Managing Director van Clear Channel Belgium.
[1] Simulation CIM OOH 2023, T18-54 CIM Brussels.