“Het idee was om die niet tot digital te beperken, maar hem ook op straat tot leven te brengen: daar is de sensibilisering voor zwerfvuil het zinvolst.”
Die vaststelling werd vertaald naar de briefing die Diane Faynsztein gaf aan haar reclamebureau. “Secondfloor kwam snel bij ons terug met de campagne die mensen eraan herinnerde dat ze hun afval in de vuilbak moeten gooien, aan de hand van lege verpakkingen van typische ‘on the go’ producten zoals Perrier, Vittel, KitKat en Lion, waarop de logo’s vervangen waren door ‘Dank u’, in hetzelfde lettertype en dezelfde kleurcodes als het origineel. Het idee sprak ons meteen aan, hoewel we ons ervan bewust waren dat het internationaal niet makkelijk te verkopen zou zijn, omdat daar merkidentiteit en logo’s sterk beschermd worden. Maar dankzij de steun van onze CEO, Michel Mersch, en de betrokken marketingteams zijn we er uiteindelijk in geslaagd hen te overtuigen van het nut van onze aanpak.”
Daar liet Diane Faynsztein het niet bij: “Via zijn ‘sustainable by design’ filosofie bekijkt Nestlé de meest duurzame aanpak vanaf de start van een project (product, verpakking, marketing, logistiek, enz.)”, vervolgt ze. “Elk gebaar telt om onze impact op de planeet te beperken. Dat bracht ons ertoe om onze processen op alle niveaus te herzien, met inbegrip van onze mediacampagnes”, legt ze uit. “Om de cirkel rond te maken, namen we contact op met Clear Channel om te zien of het mogelijk was onze affiches op gerecycleerd papier te drukken.”
Aansluitend bij de inzet van Clear Channel voor duurzame ontwikkeling, was de affichagespecialist onmiddellijk te vinden voor het idee en besloot hij zich met Nestlé te associëren.
“Het leek ons een geweldige communicatiekans voor beide bedrijven: sensibiliseren voor het feit dat afval in de vuilbak hoort en tegelijkertijd communiceren via ‘milieuvriendelijke’ media, meer bepaald affiches gedrukt met plantaardige inkt op gerecycleerd papier”, zegt Jan De Moor nog.
Het groene aanbod van Clear Channel maakt gebruik van 100% gerecycleerd en in Europa geproduceerd papier, dat beschikt over het FSC-certificaat en gegarandeerd chloorvrij is. Dat vertegenwoordigt minstens 20% minder C02-equivalenten in vergelijking met nieuw papier.
In totaal werd de campagne die te zien was in december, gedrukt op niet minder dan 3 000 ‘groene’ affiches. “Voortaan gebruikt Nestlé voor zijn affichagecampagnes uitsluitend 100% gerecycleerd en chloorvrij papier, met FSC-certificaat”, besluit Diane Faynsztein. “En omdat deze problematiek ons allemaal aanbelangt, hebben we het concept gratis beschikbaar gesteld aan elk ander bedrijf dat via zijn eigen merken het juiste gedrag wil aanmoedigen.”
Media Marketing partner content
Galerie
Photos