Recordzomer
Na een zomer in het teken van staycation gaat de terugkeer naar school verder in dezelfde richting: het publiek is aanwezig en altijd in beweging. Het aantal overnachtingen van Belgen in Vlaanderen steeg in juli en augustus met 32% ten opzichte van vorig jaar[1]. De prognose voor september is uitstekend, met een groei van 40% ten opzichte van 2019.
Een steeds mobieler publiek
Gemotoriseerd, te voet of met het openbaar vervoer… Terwijl we week na week verder gaan met het analyseren van de mobiliteit van de bevolking nemen we steeds hogere publieksbewegingen waar, zelfs hogere dan normaal. De gegevens laten zien dat het publiek zich blijft bewegen en dat de mobiliteitstendensen boven het gemiddelde liggen.
- Sinds enkele weken blijkt uit de Google Mobility Data dat het aantal verplaatsingen naar parken, publieke tuinen en stranden veel groter is dan het gebruikelijke aantal verplaatsingen voor de lockdown (+111%).
- Diezelfde Google Mobility Data bevestigen ook dat de mobiliteitstendenzen naar de werkplaats 4% boven de referentiewaarde liggen.
- We bemerken ook een normalisering van verplaatsingen naar restaurants, cafés, winkelcentra, pretparken, musea, bibliotheken en bioscopen (+1%).
- Verplaatsingen naar kruidenierswinkels, markten, speciaalzaken in voeding en apotheken hebben de referentienorm inmiddels overtroffen (+4%).
De data van het Apple Mobility Report bevestigen eveneens deze sterke groei in mobiliteitstendenzen, zowel voor voetgangers als voor automobilisten als voor het openbaar vervoer.
[1] Toerisme Vlaanderen
De doelgroep van OOH is terug. De mensen komen uit hun “kot”in eigen land. Voor de merken is dit het ideale moment om terug te keren in het straatbeeld en om de aandacht van hun publiek te trekken in dit nieuwe ‘normaal’.