Clear Channel pakt uit met een drive-to-store oplossing die geaggregeerde en geanonimiseerde mobiele locatiegegevens gebruikt om de correlatie tussen (D)OOH campagnes en drive-to-store te meten. Dit is een primeur in België!
Deze oplossing maakt gebruik van third-party gegevens die zijn verzameld door Accurat, een locatie-intelligentie startup die actief is op het gebied van big data, media, retail en consumentengedrag. De gegevens worden verzameld met de nodige toestemming via een representatief panel van mobiele gebruikers en zijn veilig, in overeenstemming met de privacywetgeving, geanonimiseerd om de privacy van de consument te beschermen.
“Deze ontwikkeling past binnen de ruimere ambitie van Clear Channel om te evolueren naar een datagedreven organisatie. Dankzij mobiele locatiegegevens is OOH vandaag ‘slimmer’ en meetbaarder en kan daarom worden geïntegreerd in een bredere (digitale) datastrategie”, zegt Joris De Doncker, Revenue & Product Director Clear Channel Belgium.
Voor merken in alle sectoren is het steeds belangrijker geworden om locatie gebaseerde attributie te gebruiken om de werkelijke impact van advertentiecampagnes te meten. Geaggregeerde dagelijkse locatie- en andere contextuele gegevens kunnen door adverteerders worden gebruikt om de relevantie van hun campagnes op een effectieve manier te verfijnen en te begrijpen hoe consumenten reageren op advertenties via verschillende kanalen.
OOH-attributie stelt adverteerders in staat gegroepeerde segmenten van gebruikers te identificeren die zijn blootgesteld aan hun OOH-advertenties en gebruikt extrapolaties van effectief verplaatsingsgedragom incrementele winkel- en on-site bezoeken toe te schrijven aan out-of-home advertentiecampagnes. Door te begrijpen hoe en wanneer OOH-advertenties winkelbezoeken beïnvloeden, kunnen adverteerders beter identificeren hoe ze bepaalde demografische groepen kunnen bereiken en hoe een grotere merkbekendheid, koopintentie en uiteindelijk ROI kan gerealiseerd worden.
Dankzij de drive-to-store oplossing van Clear Channel krijgen adverteerders via een uitgebreid dashboard toegang tot alle meetgegevens van hun campagne. Via het dashboard kan er bijvoorbeeld geverifieerd worden hoeveel mensen de advertentiecampagne hebben gezien, inclusief inzichten in demografische trends gebaseerd op real-time gedrag. Het dashboard levert ook statistieken over de uplift tijdens en na de campagne, het aantal incrementele bezoeken, de Return On Ad Spend en zo veel meer, waarbij tevens vergeleken kan worden met verschillende benchmarkcijfers (eigen campagnes uit het verleden, categoriegemiddeldes, … etc).
“In het snel evoluerende (digitale) out-of-home landschap van vandaag levert de kracht van locatie gebaseerde data een enorm toegevoegde waarde. Dankzij onze gloednieuwe samenwerking met Accurat kunnen we de effectiviteit van campagnes meten door exclusieve consumenteninzichten uit de echte wereld te bieden“, legt Herlinde Hendriks uit, GTM & Product Manager Clear Channel Belgium.
“Met Accurat helpen we retail bedrijven en merken om hun beslissing beter onderbouwd te kunnen nemen. De geanonimiseerde locatie data verwerken we tot recente real-time inzichten in consumentengedrag. Naast onze oplossingen m.b.t. concurrentie-analyse, winkelmetingen en de evaluatie van specifiek doelgroepbereik, is de Clear Channel samenwerking een grote stap voorwaarts voor onze media attributie oplossing. Zo bieden we merken nog meer inzichten om de juiste beslissing te helpen maken en zo meer impact te genereren met hun mediacampagnes”, zegt Bart Muskala, Founder & CEO Accurat.