Deze maand is er geen sprake meer van een echte lockdown, maar eerder van beperkingen… aanzienlijk anders! De huidige beperkingen bieden inderdaad meer ruimte en mobiliteitsmogelijkheden. Inderdaad, we zien dat mensen zich anders gedragen en dat de mobiliteitstrends veel stabieler en hoger blijven dan tijdens de eerste lockdown.
De nationale verkeerstrends liggen slechts 16% onder het gemiddelde. Dit bevestigt dat mensen zich nog steeds verplaatsen en meer voorzorgsmaatregelen nemen. Terwijl het thuiswerken juist is toegenomen, behoudt het woon-werkverkeer een bepaald niveau, slechts 18% onder het referentieniveau. Het aantal uitstapjes naar parken en woongebieden neemt ontegenzeggelijk toe, respectievelijk 10% en 9% boven het gemiddelde*.
Aangezien de niet-essentiële winkels en musea deze week heropend zijn, kan worden verwacht dat het publiek zich de komende weken zal blijven verplaatsen. Op dinsdag was er een duidelijke stijging te zien. Het autoverkeer neemt weer toe: de heropening van winkels heeft een duidelijke impact. Verwacht wordt dat de opwaartse trends zich blijven uitbreiden met kerstmis in aantocht.
* Bronnen: Google Global Mobility Report Belgium November 29 2020 – Apple Mobility Trends Report Belgium December 3 2020
De OOH-doelgroep is duidelijk aanwezig.